19 października 2022 roku Aeroklub Warszawski obchodził jubileusz 95-lecia swojego istnienia. Jak powstał i skąd się wziął? Odpowiedź najprostsza, a zarazem najprawdziwsza – z marzeń o lataniu. Założony w 1927 roku jako Aeroklub Akademicki Warszawski – stowarzyszenie zrzeszające miłośników latania i sportów lotniczych – był pierwszym ogólnodostępnym aeroklubem w Polsce.
Jak to było na samym początku?
19 października 1927 roku odbyło się zebranie członków-założycieli AAW. Uchwalono statut, program pracy, wybrano radę oraz Zarząd Aeroklubu. Prezesem stowarzyszenia został Jerzy Osiński. Utworzono dwie sekcje samolotowe: szkolną i treningową.
8 listopada zwołano pierwsze zebranie rady klubu; jej przewodniczącym został Jan Płużański.
15 listopada wojsko przyznało Aeroklubowi 3 samoloty Caudron G-3, a LOPP subsydium na szkolenie.
30 listopada rozstrzygnięto konkurs na znaczek klubowy. Spośród 23 nadesłanych projektów Zarząd AAW wybrał propozycję Jadwigi Tittenbrun: złoty samolot na tle biało-czerwonej szachownicy.
1 grudnia Aeroklub Akademicki Warszawski liczył 62 członków (48 zwyczajnych i 14 nadzwyczajnych).
Pod obecną nazwą Aeroklub Warszawski działa od 1931 roku. Po wojnie operował na Lotnisku Gocław, które w 1976 przestało pełnić swoje funkcje, a Aeroklub przeniósł się na Lotnisko Babice, gdzie mieści się do dziś. Stowarzyszenie zrzesza ponad 1000 członków, w 6 sekcjach specjalnościowych: samolotowej, szybowcowej, balonowej, spadochronowej, modelarskiej i mikrolotowej. Pielęgnuje i kontynuuje wspaniałe tradycje wielu lotniczych pokoleń, jest uznaną organizacją w kraju oraz na arenie międzynarodowej, miejscem chętnie odwiedzanym przez mieszkańców i mieszkanki Warszawy. Do najważniejszych realizowanych przez Aeroklub zadań należą: integracja pasjonatów lotnictwa, reprezentowanie polskiego sportu lotniczego, kultywowanie tradycji, szkolenie adeptów sztuki lotniczej.
Jubileusz 95-lecia Aeroklubu Warszawskiego to niepowtarzalna okazja, by pokazywać i przypominać jego barwną historię a także wspaniałe postaci lotniczego świata. Wśród członków Aeroklubu byli warszawscy pionierzy awiacji, inżynierowie, konstruktorzy i zawodnicy – legendarne postaci sportów lotniczych wszystkich podniebnych dyscyplin. Warto wspomnieć choć kilkoro z nich:
- Stanisław Żwirko i Franciszek Wigura – wybitni polscy lotnicy, zwycięzcy Międzynarodowych Zawodów Samolotów Turystycznych Challenge w Berlinie w 1932 roku,
- Antoni Kocjan – inżynier, konstruktor lotniczy,
- Franciszek Janik – pilot balonowy, szybowcowy, konstruktor lotniczy, skoczek spadochronowy, profesor, naukowiec, wykładowca, mechanik, pilot wojskowy, podporucznik rezerwy piechoty i lotnictwa Wojska Polskiego II RP, zdobywca Pucharu Gordona Bennetta w 1938 roku,
- Tadeusz Pruszkowski – pilot samolotowy, malarz i pedagog, pierwszy rektor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, prezes Aeroklubu Warszawskiego,
- Zygmunt Puławski – pilot i inżynier, konstruktor lotniczy, twórca serii polskich myśliwców, opracował oryginalny układ skrzydeł nazwany płatem Puławskiego lub płatem polskim,
- Jadwiga Piłsudska-Jaraczewska – pilot wojskowy, architekt, działaczka społeczna, członkini ATA,
- Tadeusz Więckowski – pilot, spadochroniarz, pionier polskiego lotnictwa sanitarnego, prezes Aeroklubu Warszawskiego,
- Ryszard Witkowski – legenda polskiego lotnictwa, pilot szybowcowy i samolotowy, jeden z pięciu pierwszych wyszkolonych w Polsce pilotów śmigłowcowych, pilot doświadczalny, ekspert w dziedzinie wiropłatów, instruktor, wieloletni pracownik Instytutu Lotnictwa w Warszawie, a także autor książek naukowych. Odznaczony m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski i medalem Sprawiedliwy wśród Narodów Świata.
Z okazji kolejnych urodzin życzymy naszym członkom i pracownikom kolejnych wspaniałych lat realizacji pasji latania i wielu dobrych chwil spędzonych w Aeroklubie. Naszym fanom i sympatykom dziękujemy za bycie z nami na co dzień, liczne i miłe dowody sympatii oraz wsparcie – szczególnie w tych trudniejszych momentach, które się zdarzają. Mamy nadzieję, że przed nami kolejne wspaniałe lata rozwoju lotniczych pasji, talentów, a w naszym pięknym, otwartym, fascynującym „domu z niebieskim dachem” będą – jak dotąd spotykać się wspaniali ludzie, miłośnicy lotnictwa.